Członkinie Klanu Blizn

/
0 Komentarzy



Kobiety noszą na swoich barkach ciężkie jarzmo. Płacz kobiecy jest czymś wstydliwym i smutnym. Czymś co wywołuje strach i konsternację, ponieważ jest jak brama, która otwiera przed światem skarbiec tajemnic, które drzemią we wnętrzu. Czasem nie jest to wcale komnata pełna precjozów, ale przeciwnie: zatęchła piwnica skrywająca sekrety, które od wieków nie widziały światła dziennego.


Kobiety boją się płaczu, są takie, które od lat nie płakały – nie dlatego, że nie miały powodów, ale dlatego, że przez lata były narażone na cierpienia i nauczyły się ich do siebie nie dopuszczać, nie pozwalać sobie na chwile słabości. Zasklepiły się w swoim bólu i żyją omotane nim jak pająk siecią.

Stary ból i cierpienie, niewyrażony gniew i strata są ciężkim bagażem, którego nie warto nieść przez całe życie.

Sprawiają, oprócz aspektu fizyczno-psychologicznego, o którym już pisałam, że nie możemy do końca cieszyć się życiem i  rozwijać. Blokujemy swoje zdolności do uczenia się i wyczerpujemy złoża optymizmu i nadziei na lepsze jutro.

Clarissa Pinkola Estes proponuje aby przygotować dla siebie „płaszcz bitewny” lub „ofiarny”, na którym  maluje się, przypina się, umieszcza w inny symboliczny bądź materialny sposób wszystko to co kobieta przeszła w swoim życiu: zniewagi, rany, wstrząsy i ciężkie przejścia.

Płaszcz ten jest wyrazem uznania i jednocześnie pożegnania z tym wszystkim co w naszym życiu było złe i trudne. Pozwala zamknąć za sobą etapy, których czas już nadszedł i docenić swoją siłę i hart ducha: skoro tyle przeszłam i przetrwałam, jestem wyjątkowa, jestem kimś specjalnym, mam siłę i odwagę do życia  -  mogę mierzyć się z przeciwnościami – z wiarą i nadzieją, że mi się powiedzie.

„Płaszcz bitewny” daje jeszcze jedna rzecz: świadomość przynależności do „Klanu Blizn”: „ Nie może być wątpliwości – zasłużyłyście na to, dokonując trudnych życiowych wyborów. Jeśli ktoś was zapyta o narodowość, pochodzenie etniczne, linie krwi, to uśmiechnijcie się zagadkowo. Powiedzcie, że należycie do Klanu Blizn.”

Piękne to i dostojne pochodzenie. Nie mamy czego się wstydzić.


Zobacz również

Brak komentarzy:

Twoje komentarze są dla mnie bardzo cenne. Zostaw znak, że byłeś, podziel się swoim doświadczeniem, pamiętaj o empatii.
Komentarze są moderowane.
Dziękuję :)